inzicht in voortgang: hoe ontwikkel jij jezelf en hoe vorder je ten opzichte van wat je wil leren of ten opzichte van een (objectief) referentie model.

Binnen de gamewereld is het heel gewoon om te werken met scores, een (relatieve) voortgang, middels een breed spectrum aan indicatoren die jouw ontwikkeling in kaart brengen. Logisch, want deze zijn nodig om de positie in die virtuele wereld te bepalen, in beeld te brengen en een richting vast te kunnen stellen.
In het onderwijs wordt dit veelal impliciet door de docent of gebruikte methode vastgelegd, zonder dit expliciet inzichtelijk te maken. Vaak is er wel een vorm van vordering inzichtelijk op basis van de gemaakte opgaven of gescoorde test, er is zelden een echt zicht op de overall voortgang.
In organisaties is zelden een objectieve norm beschikbaar waar tegen kan worden gemeten.

De voorgang kan absoluut of relatief worden weergegeven. Absoluut ten opzichte van een objectief referentiekader; het zicht hierop is direct beschikbaar; hoe goed doe ik het overall; Relatief ten opzichte van de gestelde leerdoelen, de voortgang ten opzichte van de peers of ten opzichte van de context; hoe ver gevorderd wordt vaak weergegeven met percentage op een ‘progress bar’.

 

Het zicht op de relatieve voortgang is vooral van belang voor de korte termijn motivatie en de trigger om de volgende stap in de leercyclus te zetten. Het zicht op de voortgang ten opzichte van een objectief referentiekader is veelal van belang voor de lange termijn motivatie om ‘beroepsgericht’ te ontwikkelen.