Binnen de gebieden waarop je kunt ontwikkelen (in jezelf, in relatie tot anderen en in je vak) is er spraken van boeien en binden of 'challengen' voor de volgende opdracht; om je betrokken te houden bij je eigen ontwikkeling is elke keer weer een nieuwe uitdaging nodig om de volgende opdracht aan te gaan, ook al is dit een klein stapje. Impliciet of expliciet leg je hier je (eigen) leerdoel(en) vast.
Leerdoelen kunnen liggen binnen een of meer van de onderstaande gebieden.

Wanneer er een vrije keuze in de volgende actie is, zal de motivatie blijven, waardoor de keuze ook wordt getriggerd. Het vaststellen en eventueel vastleggen van het leerdoel kan aan de hand van de reflectie en feedback. Er is een onderscheid tussen het lange termijn doel op basis van de ambitie of het waardige ideaal, en de korte termijn verbeteracties.

 

Gamification is als ondersteunend instrument voor het ‘challengen’ goed in te zetten. Het dient dan wel rekening te houden met de player types en moet aansluiten op de drie ontwikkelgebieden. De uitdaging kan inhoudelijk komen vanuit een sociale of werk context of getriggerd worden door een vorm van inspiratie. Sociaal wenselijk gedrag en groepsdruk zijn van invloed in hoeverre de uitdaging ook daadwerkelijk wordt aangegaan.