selectie opdracht op niveau de selectie en keuze van een leeropdracht op juiste niveau, niet te makkelijk, niet te moeilijk, binnen de zone van naaste ontwikkeling. Dit geldt zowel voor nieuwe kennis als complexere vaardigheden.

Voor de selectie is onderscheid is te maken naar de aard van de leervraag, wat is de ´moment of need´. Moeten we herhalen, dupliceren of creëren en welk didactisch principe willen we volgen (Bloom, Merrienboer)?

Bijna vanzelfsprekend is de selectie en keuze van een leeropdracht op juiste niveau. Makkelijk gezegd, de impliciete aanname hierbij is dat de leerling op niveau is of jij op niveau bent voor het aan te bieden materiaal. Hoe weet je dat? En bij welk niveau hoort welk materiaal? Op het juiste niveau kunnen selecteren kan alleen door goed te weten waar iemand staat, wat iemand kent en kan.  De gemeten voortgang ten opzichte van een referentiekader geeft in ieder geval de juiste richting. Veel van de gehanteerde referentieniveaus zijn beperkt qua scope en hebben onvoldoende verfijning in zich zelf voor concrete invulling. Verfijning kan gemaakt worden met subject matter experts (SME’s) wanneer in detail naar de gewenste leerdoelen moet worden gekoppeld.

Wie kiest de opdracht? Binnen de vastgestelde curricula ligt de verantwoordelijkheid hiervoor impliciet bij de school of opleiding. Bij bedrijfsmatige opleidingen moet een goed referentieraamwerk worden gebruikt, maar wordt dit vaak neergelegd bij de ervaring van de trainer. In simulaties en games is dit impliciet in de software-regels opgenomen: een adaptieve selectie.
Vanzelfsprekend kan iemand ook zelfstandig zijn eigen opdracht kiezen. De support of dit op het juiste niveau is ontbreekt dan wel.