verzamelen feedback: verkrijgen van directe feedback van omgeving op de uitvoering van de opdracht en jouw eigen reflectie op concrete gebeurtenissen; zowel op het resultaat als op het proces hoe je de opdracht hebt uitgevoerd.
in een trainings- of scholingssituatie zal dit de docent of trainer zijn die terugkoppeling geeft. In de praktijk van alledag zal een mening of oordeel over je activiteit veelal van je directe omgeving komen, bijvoorbeeld feedback van je collega’s of leidinggevende.

Goede feedback is cruciaal voor het meten en bijsturen van het leerproces, zowel op de uitvoering van het proces als het verkregen resultaat. Op een directe (maar goede) manier het gedrag van de ander ter sprake brengen, zodat deze bewust wordt van zijn gedrag en de effecten daarvan op anderen, is hierbij essentieel.

In de literatuur wordt een onderscheid gemaakt tussen evaluatie, assessments, reflectie en feedback voor terugkoppeling van gedrag en resultaat. Er is echter geen eenduidige definitie en samenhang te vinden. Wel wordt een onderscheid gemaakt tussen beoordelen (veelal assessment) en het feedback geven om er beter van te worden.

De formatieve en summatieve assessments hebben veelal meer een beoordelend karakter. Waar bij formatieve assessment het doel is te informeren over de mate waarin de leerstof beheerst wordt, is het doel bij summatief vaker selecteren, kwalificeren of prognosticeren. Bij feedback wordt meestal gezien als een terugkoppeling met als doel voor de feedback ontvanger om er beter van te worden.

Feedback voor leren moet tijdig, relevant en actiegericht zijn. Pas dan heeft het een belangrijk positief effect op de prestatie. (Hattie 2013)

Voor goede feedback en de acceptatie daarvan zijn een aantal elementen van  belang:

·         van wie krijg je feedback en wat is zijn/haar rol in relatie tot jou; is het je docent/trainer, je leidinggevende, je collega (peers), je partner, of ben je het zelf;

·         in welke mate heeft deze persoon voor jou autoriteit op dit gebied;

·         gaat de feedback over inhoud, proces én resultaat; is het referentiekader of zijn de criteria waarop wordt gemeten voldoende helder?
In goede feedback zit:

o wat is er goed met betrekking tot succescriteria;

o wat er nog gedaan kan worden om de succescriteria te behalen;

o advies over hoe die verbetering te bereiken.

·         hoe is de context waarin en waarover feedback wordt gegeven; in hoeverre is het een veilige omgeving; is er in de omgeving een cultuur die goed feedback geven ondersteunt. Is er een angstcultuur of is het een veilige omgeving;

 

·         wanneer en hoe vaak wordt de feedback gegeven (feedback cyclus; wanneer [tijdens proces, direct er na, achteraf] , frequentie [eenmalig, regelmatig, ..]